Šta učiniti kada vaš automobil odbija da radi?

Svi se nadamo da nikada nećemo biti u situaciji kada naš automobil odbija da upali, posebno kada smo negde daleko od kuće ili kad žurimo. Međutim, to je scenario sa kojim se mnogi vozači suočavaju bar jednom u životu. Razumevanje koraka koje treba preduzeti kada vaš automobil odbija da radi može umanjiti stres i pomoći vam da brže rešite problem. Ovaj vodič pruža sveobuhvatne savete i praktična rešenja za dijagnostikovanje i rešavanje najčešćih problema koji sprečavaju vaš automobil da se pokrene. Od akumulatora do sistema za gorivo, različiti faktori mogu biti uzrok, a poznavanje osnovnih koraka za njihovo otklanjanje ključno je za svakog vozača.

Dijagnostika problema sa akumulatorom

Akumulator je često glavni krivac kada automobil odbija da upali, posebno u hladnim ili vlažnim vremenskim uslovima. Pravilna dijagnostika stanja akumulatora može vam pomoći da brzo identifikujete problem i preduzmete odgovarajuće mere.

Prvi korak u dijagnostici problema sa akumulatorom je vizuelna provera. Pogledajte da li ima vidljivih znakova korozije na polovima, što može ometati prenos električne energije. Takođe, proverite da li su svi konektori čvrsto pričvršćeni i da li postoji neki oštećeni ili izgoreli kabl. Ako primetite beli ili zeleni prah oko polova, to je znak korozije, koji možete očistiti koristeći četku i rastvor sode bikarbone i vode.

Drugi korak je testiranje napona akumulatora pomoću multimetra. Multimetar treba postaviti na merenje napona, a sondama dotaknuti pozitivni i negativni pol akumulatora. Dobar akumulator treba da pokazuje napon između 12.4 i 12.7 volta kada je motor ugašen. Ako je napon ispod 12.4 volta, to ukazuje na to da je akumulator slabo napunjen, što može biti posledica stare ili oštećene baterije, ili problema sa alternatorom koji ne dopunjuje akumulator pravilno.

Na kraju, ako je napon adekvatan, ali automobil i dalje neće da upali, problem može biti u akumulatoru koji nema dovoljno snage da okrene motor (ovo se meri amperima ili “početnom snagom”). U tom slučaju, test opterećenja pomoću profesionalnog testera opterećenja u servisu može dati jasniju sliku o zdravlju akumulatora. Ako akumulator ne prođe test opterećenja, biće potrebna njegova zamena.

Kako proveriti gorivo i filtere?

Kada automobil neće da upali, jedan od razloga može biti problem sa dovodom goriva ili filterima. U nekim slučajevima, problem može biti jednostavan kao prazan rezervoar goriva, dok u drugim može biti reč o zapušenim ili zastarelim filterima koji sprečavaju normalan protok goriva do motora. Razumevanje kako da proverite i ocenite ove komponente može vam pomoći da brzo identifikujete i rešite problem.

Prvi korak je da proverite nivo goriva u rezervoaru. Iako to zvuči očigledno, ponekad može doći do grešaka u očitavanju goriva na instrument tabli, ili vozači jednostavno mogu zaboraviti da dopune gorivo. Ako je nivo goriva nizak, to može biti razlog što automobil ne upali, posebno ako se nalazite na uzbrdici gde gorivo može da se skupi na jednoj strani rezervoara. U tom slučaju, dodavanje goriva moglo bi rešiti problem.

Drugi korak je provera filtera goriva. Filter goriva ima zadatak da čisti gorivo od prljavštine i ostataka pre nego što stigne do motora. Preko vremena, filter može postati zapušen, što može ometati protok goriva. Da biste proverili stanje filtera goriva, potražite znake kao što su smanjenje performansi motora, poteškoće sa paljenjem ili neobičan rad motora. Ako sumnjate da je filter zapušen, zamena filtera može biti neophodna kako bi se osigurao adekvatan protok goriva.

Konačno, proverite i druge delove sistema za gorivo, kao što su pumpe i creva. Problemi sa ovim komponentama takođe mogu sprečiti normalan protok goriva. Ako su creva oštećena ili ako pumpa za gorivo ne radi ispravno, to može uzrokovati slične simptome kao i zapušen filter. U ovim slučajevima, profesionalna dijagnostika i popravka su preporučljive.

Rutinska kontrola i održavanje sistema za pokretanje

Pravilno održavanje sistema za pokretanje ključno je za pouzdan rad automobila. Sistem za pokretanje, koji uključuje akumulator, starter i alternator, mora da funkcioniše harmonično kako bi motor bio pokrenut. Redovna kontrola i održavanje ovih komponenata mogu značajno smanjiti verovatnoću da se suočite sa situacijom u kojoj automobil odbija da upali.

Prvi korak u održavanju sistema za pokretanje je redovno proveravanje akumulatora. Akumulator treba držati čistim od korozije, a terminali treba da budu čvrsto pričvršćeni i bez oksidacije. Takođe je važno proveriti starost akumulatora i zameniti ga po potrebi, obično svake 3 do 5 godina, zavisno od tipa akumulatora i uslova vožnje.

Drugi korak je provera startera. Ako prilikom okretanja ključa čujete samo klik, a motor se ne okreće, moguće je da je problem sa starterom. Starter treba da bude slobodan od prljavštine i ulja, a svi električni priključci moraju biti sigurni i u dobrom stanju.

Treći korak obuhvata proveru alternatora, koji je zadužen za dopunjavanje akumulatora dok vozilo radi. Slab ili neispravan alternator može uzrokovati da akumulator brzo izgubi snagu, što će dovesti do toga da automobil neće moći da se pokrene. Provera uključuje osiguranje da je kaiš alternatora u dobrom stanju i pravilno zategnut, kao i merenje izlaznog napona alternatora kako bi se osiguralo da ispravno puni akumulator.

Redovnim održavanjem svih komponenti sistema za pokretanje, možete minimizirati šanse za neželjene prekide i osigurati da vaš automobil pouzdano upali svaki put kada okrenete ključ.