auto u automehanicarskoj radnji

Kako produžiti radni vek automobila?

Za nekoga je automobil samo statusni simbol, ne razmišlja da mu produži radni vek, jer će lako kupiti novi. Ipak, za većinu ljudi automobil je luksuzno dobro koje traje godinama pre nego što se zameni drugim.

Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, čak 83% ljudi u našoj zemlji kupuje polovna vozila. Svi oni žele da im čevtorotočkaš što duže bude u dobrom stanju i pitaju se kako produžiti radni vek automobila. Ako spadate u ovu grupu, pročitajte redove koji slede. 

Redovno radite mali i veliki servis

Redovno održavanje vozila možete posmatrat kao dugoročnu uštedu. Evo i zašto!

Mali i veliki servis igraju važnu ulogu u sprečavanju kvarova, produžavanju radnog veka vozila i smanjenju neplaniranih troškova popravki. Iako je preporuka da se mali servis radi na 10.000 do 15.000 pređenih kilometara, trebalo bi da se posavetujete sa svojim serviserom. On obuhvata zamenu ulja, filtera, proveru nivoa rashladne tečnosti, kočione tečnosti i brzi pregled kaiševa, kočnica, creva, akumulatora. 

Sa druge strane, veliki servis se obično radi na 80.000 do 120.000 pređenih kilometara i za njega će vam biti potrebno više vremena i novca. Ovaj servis obuhvata zamenu zupčastog kaiša ili lanca, zamenu španera i rolera, zamenu vodene pumpe, dopunu rashladne tečnosti i pregled sistema hlađenja. Auto-mehaničar nakon što obavi servis reći će koji delovi za automobile su vam potrebni. Ako ih on nema na lageru, možete ih nabaviti sami.

Mnogi vlasnici odlažu servise kako bi uštedeli novac, a nemaju na umu da time mogu dovesti svoje vozilo u lošije stanje koje će zahtevati popravku skuplju od servisa. 

Vozite auto kod ovlašćenih servisera i kupujte proverene auto-delove

Ukoliko nemate pouzdanog auto-mehaničara, nemojte ostavljati vozilo bilo gde, već ga vozite u ovlašćene auto-servise. Ovlašćeni servisi koriste originalne delove i daju garanciju na izvršene popravke, čime smanjuju rizik od kvarova i nepredviđenih troškova. Ukoliko mislite da možete da pronađete povoljnije originalne delove nego što vam oni nude, detaljno pretražite na internetu: akumulator cena, alternator cena, filteri goriva cena, itd. Samo vodite računa i dobro proverite deklaracije. Neprovereni delovi mogu biti izrađeni od loših materijala, što povećava rizik od otkazivanja u vožnji. Ovo je posebno opasno kada su u pitanju kočnice, gume, vešanje i upravljački sistem.

Još saveta za savesno tretiranje vozila

Pre svega osnovni savet za očuvanje vozila je pažljiva vožnja. Nagla ubrzanja i nagla kočenja dovode do većeg habanja motora, menjača i kočnica. Osim toga, važna je i redovna provera ulja i zamena filtera za ulje, gorivo i vazduh. Nemojte zaboraviti da bar jednom mesečno proveravate pritisak u gumama, jer nepravilno naduvane gume mogu smanjiti ekonomičnost goriva i povećati habanje vešanja i upravljačkog sistema. Ako čujete škripu ili primetite da se automobil sporije zaustavlja, odmah proverite stanje kočionih pločica i diskova. Nemojte rizikovati da dođe do ozbiljnijih problema i kvarova na kočionom sistemu koji će vas skupo koštati. Neko će vam sigurno reći da koristite kvalitetno gorivo kako biste produžili radni vek automobila, ali gorivo na pumpama po Srbiji je pretežno iz pančevačke rafinerije i svuda je isto. Premium benzin i dizel su je kvalitetniji, ali i skuplji od običnog. 

Kako produžiti radni vek automobila koji predstavljaju službena vozila?

Generalno, vozači više vode računa o svojim automobilima nego o firminim. Ako ste nekad vozili službeni auto da li ste se potresli kada se brzo prešli preko rupe? Verovatno ne! Mnogi ljudi koriste službena vozila u privatne svrhe – da obave neku kupovinu, odvedu decu u selo kod babe i dede, idu na vikend odmor i slično. Ta vozila su podložnija habanju, a prelaze i znatno veći broj kilometara od privatnih. Dešava se da samo jedan vozač zadužuje službeno vozilo kao što je slučaj kod komercijalista, ali neretko ga koriste različiti vozači. Sve to dovodi do bržeg trošenja i većih troškova održavanja. Najbolji pokazni primer je auto škola. U njihovim voznim parkovima su automobili koje voze različiti vozači i to početnici, što dovodi do većeg habanja i većeg stepena amortizacije. 

Kako produžiti radni vek automobila koji se koriste u poslovne svrhe? Na isti način kao i kod privatnih, samo sa mnogo većom učestalošću servisa. Kompanija za koju radite trebalo bi da vodi evidenciju, odnosno ima sistem praćenja servisa kako bi vas obavestila kada je potrebno odvesti vozilo na pregled. Ako službeni automobil vozi više različitih ljudi, trebalo bi ugraditi GPS za praćenje vozila, tabelu da svaki vozač upisuje početnu i krajnju kilometražu kada preuzima auto, bonuse za vozače koji savesno i pažljivo voze i vode računa o automobilu.